۵نکته ریز برای نوشتن متن تبلیغاتی اثرگذار
۱- بنویسید، همچنان که یک نامه مینویسید!
چرا برای یک صنف یا طبقه مینویسید؟ آگهی شما را یک نفر میخواند؛ اینطور نیست؟ پس شما هم برای یک نفر بنویسید.
یکنامه بنویسید. برای نوشتن متن تبلیغاتی روش خوبی است. صمیمیتر است و مانع این میشود که مانند یک معلم بنویسید. یک متن خوب، مانند یک گفتگوی دوطرفه است، مثل یک نطق نیست.
کسی را که برایش مینویسید، جلوی چشم خود مجسّم کنید. فرض کنید شخص مورد بحث، یک زن بین ۱۸-۳۴ ساله است. نامش جیل است که میخواهد یک اتومبیل نو و کوچک بخرد. در یک فرودگاه نشسته، منتظر پرواز است. حوصلهاش سر رفته و مشغول درآوردن خرده شکلاتهایی است که لای دندانهایش گیر کرده است و در همان حال، هفتهنامهی تایم (Time) را نیز ورق میزند.
۲- در حین نوشتن جملههای متن تبلیغاتی، به تناسب میان آنها دقت کنید.
درحالی که از یک فایده به فایده دیگر میپردازید، جملهها باید طوری باشند که گویی هر جملهی جدید، نتیجهی طبیعی جملهی پیشین است. اگر موفق به انجام این کار شوید، هر کلمه، در موقعیتی قرار میگیرد که بدون بر هم زدن روانی متن و ساختار جمله، بیرون آوردن آن، امکانپذیر نیست.
۳- تا آنجا که ممکن است، متن خود را به تعدادی پاراگراف کوتاه، تقسیم کنید.
فراموش نکنید، هیچ کسی برای خواندن یک هفتهنامه یا ماهنامه، لای آن، کاغذ برای یادآوری نمیگذارد. دقت کنید که متن شما حوصلهی خواننده را سر نَبَرد.
۴- وقتی متن تبلیغاتی حاضر شد، آن را با صدای بلند برای خودتان بخوانید.
این فکر را در زمانی که گیر کرده بودم، کشف کردم. باید نمونهی متن را برای یک گروه پنج نفره میخواندم. متن را با صدای بلند خواندم و آن وقت بود که فهمیدم متن حاضر شده چقدر ایراد دارد.
متن تبلیغاتی من پر از خطاهایی بود که بچه مدرسهایها هم، از انجام آن پرهیز میکنند. وقتی آن کلمههای معلّق در هوا و واکنش چهرهی مشتریها را دیدم، انگار که کلمهها روی من آوار شد و صدایم شروع به لرزیدن کرد.
متن را برای خودتان با صدای بلند بخوانید؛ آن وقت کلمهای که با جمله مناسبت ندارد، خود را لو میدهد.
۵- کلمههای پایانی را به شکل یک شعار در آورید.
اگر یک جملهی پایانی موثر میخواهید، برای چیزی، بالاتر از محصول مشتری خود بنویسید. هدف خود را ارتقا دهید. یکی از مهمترین این شعارها برای نایک، نوشته شده است : «Just Do It »
این جمله تنها مربوط به کفش نیست، تنها مربوط به ورزش هم نیست، چیزی است که بر کل زندگی حکم میکند و نیز باعث فروش تعداد زیادی کفش ورزشی هم شده است.
در ضمنِ خلق شعار برای برنامههای تبلیغاتی گوناگون، شما صاحب دیدگاهی نو و نیز اندیشههایی جدید خواهید شد و این، نوعی آزادی را به شما عرضه میکند.
برگرفته از کتاب تبلیغات خلاق – لوک سولیوان
پاسخی بگذارید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.