تمرکز بر مخاطبان و مشتریان هدف در تبلیغات هدفمند
شما بر پایهی هر استراتژی تبلیغاتی که فعالیت کنید با سه گروه از مخاطبان روبهرو هستید. افرادی که پیش از این از محصول یا خدمات شما یا مشابه آن را استفاده کردهاند؛ افرادی که مجبور به خرید محصول یا استفاده از خدمات شما یا مشابه آن هستند و افرادی که در شرف خرید آن محصول یا خدمات در آیندهای نزدیک می باشند.
تبلیغات هدفمند بر هر سه گروه تاثیر می گذارد و دلیلی برای خرید و استفاده از محصولات یا خدمات شما در همین لحظه پیش روی مصرفکنندگان یا مخاطبان قرار میدهد.
به عبارت دیگر مشتریانی را که با این محصول آشنایی دارند، به خرید این محصول در نخستین فرصت ترغیب میکند و دیگرانی را که موفق به آشنایی با ویژگی آن محصول نشده اند، به پرس و جوی بیشتر برای اتخاذ تصمیم نهایی خرید ترغیب می نماید.
تبلیغات هدفمند بهصورتی تهیه و طراحی میشود که هیچ کدام از این سه گروه را از دایره خرید حذف نمیشوند و با یک تیر هر سه هدف را نشانه میگیرد.
در قدم نخست باید گروه هدف را به درستی بشناسید زیرا بر پایه هر استراتژی تبلیغاتیای که فعالیت میکنید به اطلاعات بیشتری در مورد خریداران نیاز دارید.
البته واضح است که مشتریان بالقوه برای شما مهمترند، آنها افرادی هستند که در اسرع وقت برای خرید محصول مراجعه خواهند کرد.
برای شناخت بهترشان باید بدانید که چگونه به آنها دسترسی پیدا کنید. علاوه بر آن باید بدانید چه نوع مجلهها و مطالبی را مطالعه میکنند، چه برنامههایی را میبینند، چه نوع موسیقی را میشنوند، و در کل چه فعالیتهای اصلیای را در زندگی انجام می دهند.
برای دستیابی به اطلاعات این مشتریان، نخستین حوزه، صنعت خودتان است. بهترین قدم برای شروع این است که در یابید رقبای شما چه اهداف تبلیغاتی و بازاریابیای را برای این گروه افراد در نظر دارند.
به علاوه با مشتریان و خریداران گذشته نیز باید ارتباط برقرار کنید تا از ویژگیهای جمعیت شناختی، اقتصادی، سبک زندگی و ترجیحات و صلاحیت آنان در زمینهی فعالیتهای خودتان مطلع شوید.
زمانی که بر روی هدفگذاری مخاطبان متمرکز هستید چشم ها را باز نمایید و مخاطبان را شناسایی کنید که ممکن است در گذشته به دلیل سهم بازار محدود یا قدرت خرید کمتر از دیگران و یا به دلیل ویژگیهای جمعیتشناختی از دایره تمرکز خود حذف کرده بودید.
تبلیغات هدفمند قادر است دایرههای وسیعتری از مشتریان هدف شما در گذشته را در دست بگیرد. مشتریان بالقوهای که در بسیاری از صنایع از دایره تمرکز شرکتها حذف میشوند در کشورهای مختلف متفاوت هستند.
برای مثال در کشورهایی با بافت جمعیتی جوان، گروههای مسنتر یا گروههای با درآمد متوسط در مورد بیتوجهی قرار میگیرند، یعنی تبلیغات نامناسب و بدون استراتژی به نحوی طراحی می شود که کمتر بر این افراد متمرکز است در حالی که تبلیغات هدفمند و موثر مثل تبلیغات چریکی قادر به پوشش دهی بسیاری از گروهها و بخشهای بازار است.
یکی دیگر از نکتههای قابل توجه در تبلیغات، قابلیت اجرای فعالیتهای بازاریابی خود می باشد. با انتخاب گروههای مختلف در بازار ، (مثلا گروههای کوچک و خاص) این استراتژی تبلیغاتی شما را قادر میسازد تا پیام خود را به بخشهای جدیدتری از مشتریان بالقوه انتقال دهید و به صورت مستقیم با آنها ارتباط برقرار کنید.
شعار این شیوه از بازاریابی این است که «بهتر است یک چیز را به بعضی ها بگوییم، تا هیچ چیز را به همه». نمونههای موفق تبلیغات هدفمند بارها ثابت کردند که اجرای این شیوه در دستیابی به هدف موثر بوده است.
گاهی لازم است به خود یادآور شویم که اقتصادهای بزرگ از همین گروههای کوچک مشتریان شکل میگیرند و اگر قادر به پاسخگویی به کلیه بخشهای بازار نیستیم بهتر است در یک یا چند بخش کوچک برای خود فرمانروایی کنیم.
البته این گفته بدان معنی نیست که مخاطبان هدف خود را با قاشق چایخوری برگزینیم، بلکه هدف ما یادآوری این نکته است که از فراموش کردن قدرت و قابلیتهای خود هنگام انتخاب بخشهای هدف غافل نشویم.
سادهتر بگوییم اگر صرفا توانایی تامین غذا و راضی کردن ۱۰ نفر را داریم به ۵۰ نفر قول غذا ندهیم.
پس نتیجه اینکه تبلیغات هدفمند میتواند به راحتی به افزایش فروش و افزایش مخاطب و مشتری کمک کند و در دستیابی به هدفهای شرکت و کسب و کار موثر است. و یکبار دیگر مطلب اول مقاله را تکرار میکنیم که تبلیغات هدفمند بر هر سه گروهی که در ابتدا به آن اشاره شد، تاثیر می گذارد و دلیلی برای خرید و استفاده از محصولات یا خدمات شما در همین لحظه پیش روی مصرفکنندگان یا مخاطبان قرار میدهد.
به عبارت دیگر مشتریانی را که با این محصول آشنایی دارند، به خرید این محصول در نخستین فرصت ترغیب میکند و دیگرانی را که موفق به آشنایی با ویژگی آن محصول نشده اند، به پرس و جوی بیشتر برای اتخاذ تصمیم نهایی خرید ترغیب می نماید.
تبلیغات هدفمند بهصورتی تهیه و طراحی میشود که هیچ کدام از این سه گروه را از دایره خرید حذف نمیشوند و با یک تیر هر سه هدف را نشانه میگیرد.
پاسخی بگذارید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.