• 0
درباره پروژه

تاریخچه تبلیغات در مطبوعات را به درستی نمی‌توان معین نمود؛ چرا که از نخستین روزهای تمدن بشری و شروع مبادله کالا بین انسان‌ها به نوعی وجود داشته است.

عمل معرفی یا انتقال پیام درباره یک موضوع، با تأکید بر امتیازات یا نقاط ضعف آن، از همان دوران شکل گرفته و موازی با پیدایش ابزار و رسانه‌های پیام رسانی، روز به روز در مسیر خود تکامل بیشتری یافته است.

 تبلیغات مطبوعاتی از زمانی آغاز گردید که نشر روزنامه‌های غیر دولتی مجاز شد و آگهی‌های تجاری در مقیاس ناچیز در مطبوعات دیده شدند؛ از دوران جنگ جهانی اول در تعدادی از روزنامه‌ها، آگهی‌های خیلی ساده دیده می‌شود.

اولین بار در ایران آگهی‌های تجاری واقعی توسط روزنامه اطلاعات منتشر شد. در آن زمان هنوز تبلیغات تجاری در ایران شناخته شده نبود و صاحبان کالا و فروشگاه‌ها در روزنامه آگهی‌های ساده خود را چاپ می‌کردند و گروه‌های تئاتر و بزم‌های موسیقی، نوعی آگهی به شکل اعلامیه تهیه می‌کردند و در خیابان‌ها به دست مردم می‌دادند یا روی دیوارها نصب می‌کردند.

استفاده از مطبوعات برای تبلیغات از زمان‌های گذشته و تا زمانی که در آن هستیم، نسبت به تبلیغات در رادیو و تلویزیون یا بیلبوردها کم هزینه‌تر بوده است و همین امر باعث شده که آگهی در مطبوعات هم‌چنان طرفدارها و خواننده‌های خودش را داشته باشد. 

روزنامه و مجلات هم مانند سایت‌هایی که تبلیغات می‌کنند، تعداد کادرهای آگهی‌ها زیاد است و دیدن آگهی و تبلیغات بین این همه تبلیغ بسیار مشکل است. 

ولی اگر روش‌های اصولی تبلغ رعایت شود، حتما آن تبلیغات در مطبوعات موثر خواهد بود.

در این فیلم آموزشی به نکاتی برای موثر بودن و برگشت هزینه‌ی تبلیغات در مطبوعات اشاره می‌شود.

فرهاد عراقی